conversion tracking image

Maksetun mainonnan konversioseuranta – Näin onnistut optimoimaan tuloksesi

January 28, 20254 min read

Maksetun mainonnan konversioseuranta – Näin onnistut optimoimaan tuloksesi

Konversioseuranta on keskeinen osa maksettua mainontaa. Sen avulla saat selville, kuinka tehokasta mainontasi on ja millaisia tuloksia se tuottaa yrityksellesi. Ennen mainonnan aloittamista on tärkeää pohtia, mitkä tapahtumat verkkosivustollasi ovat liiketoimintasi kannalta merkityksellisiä. Voit optimoida mainontaasi, kun seuranta on kunnossa alusta alkaen. Voit saavuttaa parempia tuloksia nopeammin datan avulla.

Tämän blogin jälkeen tiedät miten voit hyödyntää konversioseurantaa oikeaoppisesti, mitkä ovat tärkeimmät seurattavat konversiot, laajennetut konversiot, sekä miten Google Tag Manager vie seurannan uudelle tasolle.


Mitä konversioseuranta tarkoittaa?

Konversio tarkoittaa verkkosivustolla tapahtuvaa merkityksellistä tapahtumaa, kuten ostoa, yhteydenottopyyntöä tai uutiskirjeen tilausta. Konversioseurannan avulla voit mitata, kuinka moni verkkosivustosi käyttäjä suorittaa halutun toimenpiteen mainontasi ansiosta. Tämä tieto on kriittistä, kun haluat ymmärtää mitkä kampanjat, mainokset ja avainsanat tuottavat parhaita tuloksia. Tämän tiedon avulla tiedät mihin kampanjaan tai alustaan kannattaa investoida lisää.


Miksi konversioseuranta on tärkeää?

Konversioseuranta tarjoaa lukuisia hyötyjä, kuten:

  • Mainonnan mittarit (KPI:t): Seurannan avulla saat näkyviin tärkeät mittarit, kuten hinta / konversio, oston mainostuotto ja konversioprosentti.

  • Optimoinnin mahdollisuudet: Seurannan avulla voit parantaa tuloksia keskittymällä tehokkaimpiin mainoksiin ja avainsanoihin.

  • Budjetin hallinta: Näet tarkalleen, mitkä kampanjat tuovat parhaan tuoton käytetylle budjetille.


Keskeiset seurattavat konversiot

1. Verkkokaupan ostot

Verkkokaupan konversioseurannan avulla tiedät, kuinka paljon mainontaan käytetty raha tuottaa myyntiä. Näet ostojen määrät, ostetut tuotteet ja mainosten tuottaman euromääräisen arvon.

2. Lomakkeiden täytöt

Yhteydenottolomakkeiden seuranta on olennainen osa palveluiden mainontaa. Sen avulla voit mitata, kuinka moni asiakas on ottanut yhteyttä yritykseesi mainosten kautta, mikä auttaa arvioimaan kampanjasi tehokkuutta.

4. Ladatut materiaalit

Esimerkiksi tuotekatalogien, hinnastojen tai oppaiden latausten seuraaminen antaa arvokasta tietoa asiakkaiden kiinnostuksesta. Tämä on hyödyllistä erityisesti B2B-yrityksille.

5. Uutiskirjeiden ja oppaiden tilaukset

Potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedot, kuten sähköpostiosoitteet mahdollistavat jatkomarkkinoinnin ja liidien jalostamisen ostajiksi.


Laajennetut konversiot – Maksimoi datan hyödyntäminen

Google Ads:in laajennetut konversiot vievät konversioseurannan uudelle tasolle. Ne täydentävät konversiotietoja hyödyntämällä ensimmäisen osapuolen asiakasdataa, kuten sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita, jotka tiivistetään turvallisesti ennen lähettämistä Googlelle. Tämä parantaa raportoinnin tarkkuutta, erityisesti silloin, kun kolmannen osapuolen evästeet eivät ole käytössä.

Laajennetut konversiot auttavat:
Tunnistamaan konversioita tarkemmin – Näet enemmän dataa ympäristöissä, joissa evästeitä on rajoitettu.
Parantamaan Smart Bidding -optimointia – Google pystyy kohdistamaan mainokset paremmin ja maksimoimaan tulokset automaattisilla hintatarjousstrategioilla, kuten Maksimoi konversiot.
Tukemaan pitkän aikavälin algoritmipohjaista optimointia – Parempi data mahdollistaa entistä tarkemmat budjetin ja hintatarjousten säädöt.


Miten laajennetut konversiot toimivat?

Kun käyttäjä suorittaa konversion verkkosivustollasi (esim. täyttää lomakkeen tai tekee ostoksen), hänen tietonsa (esim. sähköposti, nimi tai puhelinnumero) tiivistetään SHA-256-algoritmilla ja lähetetään Googlelle. Google yhdistää tiedot käyttäjän aiempiin mainosvuorovaikutuksiin ja pystyy näin tunnistamaan, kuka on konvertoinut.

Tämän ansiosta Google Ads voi optimoida kampanjoitasi entistä tehokkaammin, jos/kun käytät Smart Bidding -hintatarjoustrategiaa. Smart bidding -hintatarjoustrategioissa koneoppiminen hyödyntää laajennettuja konversiotietoja tunnistaakseen potentiaalisimmat konvertoijat ja optimoi mainontaa automaattisesti datan avulla.


Kaksi tapaa hyödyntää laajennettuja konversioita

1. Laajennetut verkkokonversiot

🔹 Sopii mainostajille, jotka haluavat mitata verkkosivustolla tapahtuvia konversioita, kuten ostoksia tai yhteydenottoja.
🔹 Tiivistetyt käyttäjätiedot tallennetaan ja lähetetään Googlelle, mikä parantaa konversiodatan tarkkuutta ja optimointia.

2. Laajennetut liidikonversiot

🔹 Sopii yrityksille, jotka konvertoivat liidejä offline-tilassa (esim. puhelimitse tai sähköpostitse).
🔹 Käyttäjän täyttämän lomakkeen tiedot tallennetaan CRM:ään, ja kun liidi konvertoituu asiakkaaksi, tieto ladataan Google Ads -tilille.


Näin otat laajennetut konversiot käyttöön

Voit ottaa laajennetut konversiot käyttöön kolmella tavalla:
1️⃣
Google Tag Manager – Nopea käyttöönotto ilman lisäkoodausta.
2️⃣
Google-tagi – Integroitu suoraan verkkosivustolle.
3️⃣
Google Ads API – Joustava ratkaisu suuremmille yrityksille ja kehittäjille.


Google Tag Manager (GTM) – Edistynyt tapa hallita seurantaa

Google Tag Manager on maksuton työkalu, joka yksinkertaistaa verkkosivuston seurantatageja ja mahdollistaa konversioseurannan hallinnan ilman koodaustaitoja.

GTM:n avulla voit:
🔹 Lisätä ja muokata seurantatageja ilman verkkosivuston jatkuvaa päivittämistä.
🔹 Määrittää tapahtumia, kuten lomakkeen lähetys, osto tai tietyn napin klikkaus.
🔹 Hallita monen alustan konversioseurantaa yhdestä paikasta, mikä vähentää virheitä ja tekee seurannasta luottavampaa.
🔹 Lähettää tapahtumia eri alustoille, kuten Google Analytics, Google Ads, Meta Ads ja muihin alustoihin.
🔹 Määrittää laajennetut konversiot luotettavasti.


Yhteenveto ja vinkit

Konversioseuranta on tuottavan maksetun mainonnan kulmakivi. Kun tiedät, mitkä konversiot ovat liiketoiminnallesi tärkeimpiä ja miten niitä seurataan, voit optimoida mainontasi tuloksia datan avulla.

Muista nämä avainkohdat:


Määritä tärkeimmät tavoitteesi – Mieti, mitkä toimenpiteet ovat liiketoimintasi kannalta arvokkaimpia.
Hyödynnä laajennettuja konversioita
Käytä Google Tag Manageria – Luo ja hallitse konversioseurantaa helposti ja luotettavasti ilman koodia.

Yhteenveto

Aloittaessasi mainontaa muista aina miettiä, mitkä ovat liikennetoiminnallesi tärkeimmät tapahtumat verkkosivullasi. Määritä tämän jälkeen halutut seurannat tilillesi ja kampanjan tavoitteeksi ja seuraa tuloksia mainonnan aloituksesta lähtien. Ota yhteyttä minuun, jos mainonta tai konversioseuranta aiheuttaa päänsärkyä.

Jonne Kemppanen on Helsingissä toimiva yrittäjä, joka on omistautunut asiakashankintaan maksetun mainonnan avulla.

Jonne Kemppainen

Jonne Kemppanen on Helsingissä toimiva yrittäjä, joka on omistautunut asiakashankintaan maksetun mainonnan avulla.

LinkedIn logo icon
Back to Blog